Ekonomisk hantering av byggprojekt för joint venture
En stor finsk stad valde ett joint venture bildat av två entreprenörer för att genomföra järnvägsutbyggnadsprojektet. Joint venture-bolaget köpte in ett allmänt ekonomisystem för att stödja sin verksamhet. Dessutom identifierade joint venture-bolaget behovet av ett eget kostnadshanteringssystem, vilket skulle göra det möjligt för byggledningen att följa upp och prognostisera kostnader. Utöver kostnadsinformation behövde joint venture-bolaget en plats för att bedöma projektets intäkter.
Kostnadshantering för joint venture-företaget
PLM-Zone levererade en kostnadshanteringstjänst som var lämplig för joint venture-företagets behov. Kostnadshanteringstjänsten integrerades med joint venture-företagets ekonomisystem. PLM-Zone implementerade integrationen som en del av leveransen av kostnadshanteringstjänsten. Joint venture-företaget fokuserade på hanteringen av byggprojektet.
Fördelning av faktiska kostnader
Både entreprenörer och andra leverantörer fakturerar joint venture-företaget. Joint venture-företagets ekonomiassistents uppgift är att behandla inköpsfakturor och allokera dem till projektets aktivitetskoder. Kostnadshanteringstjänsten hämtar regelbundet redovisningsreskontra som motsvarar de godkända inköpsfakturorna från ekonomisystemet och uppdaterar projektets faktiska kostnader därefter. Uppdaterad kostnadsinformation stöder platsledningens dagliga arbete och underlättar kostnadsprognoser.
Projektintäkter och -kostnader
Rapporteringen av den slutliga kostnadsberäkningen till projektägaren är en grundläggande funktion i kostnadshanteringstjänsten. Dessutom implementerade PLM-Zone ett sätt för joint venture-företaget att bedöma projektets intäkter till entreprenörerna. Båda entreprenörerna behöver en tillförlitlig uppskattning av projektets omsättning och intäkter för sin egen investerarrapportering.